De strijd met de juiste schoolkeuze voor puber dochter gaat door .
Kind is van regulier naar sbo gegaan.
Op het sbo zitten veel kinderen die veel prikkels afgeven. Boosheid , lawaai,geschreeuw, gescheld ,gevloek.
Kind komt uit testen met een zichtprobleem op meerdere vlakken genaamd cvi , met hersenbeschadiging door neuroloog vastgesteld en daarnaast gehoorproblemen spraaktaalverstaan is wel goed, waarbij kind net wel/niet aan een gehoorapparaat en solo apparatuur vast zit . Waarbij is afgesproken met de kno dat als haar klas rustig en stil is het veel beter is voor kind ,omdat ruisgeluid ook veel weghaalt. Tel daar een concentratieprobleem, hechtingsproblemen en FASD op. Stuk autisme omdat kind echt niet over veranderingen kan .laat staan zoals op het sbo constant per uur klas en leerlingwisselingen . En je hebt een complex kind . Die zichzelf overschreeuwd en erg gespannen is op school.
Tel daarbij op een disharmonisch profiel waarbij verbaal rond de 69 en performaal 54 en het word nog complexer .
Vervolgens komt er nog bij op dat kind geslagen is door andere kind op sbo en al een paar keer voor hoer is uitgescholden. Kind thuiskomt en moeder uitscheld voor teringhoer en de maat vol is nu .
We zouden nog een jaar sbo er aan vast plakken . Maar alle druppels hebben de emmer laten overlopen. Het is eind van het jaar, maar alsnog willen we haar dit jaar van school afhebben. Naar kleine rustige klassen overzichtelijk rekening houdend met al haar beperkingen en je hebt een deal. De zml bij ons in buurt. Daarnaast is mytylschool een betere optie maar helaas niet in de buurt , en taxi niet de juiste weg is met nog meer externe prikkels route zicht problemen etc.
We zijn er dus uit dit jaar zetten we nog alle op alles om haar naar het zml te krijgen.
Alleen werkt het sbo niet mee. Een heftig gesprek als gevolg en totale tegenwerking want kind wat op niveau eind groep 5 zit moet van naar praktijkonderwijs . En daar valt niet tegen te praten . Ook al geef je duidelijk aan wat de sociaal emotionele problemen zijn last staan alle andere diagnoses waardoor ze beter op zml past. En nee wij willen niet de praktijkschool hier in de buurt omdat het een verlengde is van sbo waar ze nu op zit , en we ons kind dan helemaal kwijt raken. De sbo denkt dat wij niet het beste voor hebben met het kind. Dat wij het kind niet zien en hun wel ? Een praktijkschool verder op is wel een optie . Alleen die geven duidelijk aan kind is niet geschikt hier heeft te veel extra hulp nodig . En nu schakelt school externen in "om hun zin door te drijven ?" Prima kom maar op ook deze moeder heeft inmiddels al externen ingeschakeld . Een gevecht over het rug van het kind heen wat zo zinloos is . We willen echt alleen het beste en de juiste omgeving aanbieden om kind leerbaar proberen te houden. Volgens school is het goed dat ze zelfstandigheid gaat aanleren. Maar ook aanleren van sociale situaties begrijpen. Nee school je kunt het wel proberen, maar wij zijn al jaren dit aan het aanleren en het blijft niet hangen... Ze snapt het gewoon echt niet. "Zie" haar nu eens goed kijk verder dan papieren en cijfertjes . Kijk naar het kind !