Doneer nu

28 november 2020

Leerproblemen

Julia zit op het regulier onderwijs, maar ze heeft wel een eigen leerlijn. Stijn zit zelfs op een school voor moeilijk lerende kinderen. En Sofia leert nu aardig goed dingen, wat ik bij de andere twee het nog niet had gezien op jonge leeftijd.

Julia valt uit op rekenen, begrijpend lezen en nieuwsbegrip. Maar ook de rest van de leer- en onthoudvakken zijn niet goed. Met haar 11 jaar kan Julia nog geen staartdelingen. Ze kent met moeite sommige tafels. Geld is haar er echt ingestampt door de leerkracht en ze snapt het tot 10 euro. En de analoge tijd snapt ze, maar digitale tijd gaat altijd fout.

Ze is wel weer redelijk goed in taal. Maar het begrijpend lezen is een erg groot probleem. Toen we haar als kleintje aan het voorlezen waren, had ze de handen al voor de oren zitten. Ze wilde het niet horen. Want ze snapte het ook niet. En nog steeds mogen we niet voorlezen. Maar zingen mocht ik ook nooit, dus wie weet ligt het ook wel aan mijn valse stem.


Maar ook bij onze kinderen blijft het moeilijk het juiste onderwijs te vinden. Want ik weet zeker dat Julia met meer begeleiding toch nog verder kan komen, juist omdat ze de tafels al redelijk kent. Maar met de bezuinigingen is de remedial teaching ook weg. Julia valt tussen wal en schip qua onderwijs. 


Julia wil ook geen uitzondering zijn in de klas. We hebben een tijd een koptelefoon meegegeven aan haar. Maar ze voelde zich er niet prettig bij. Ze heeft nu wel allerlei tangels en lego poppetjes mee naar school om lekker te friemelen, ze heeft ook een wiebelkussen. Daarnaast heeft ze bij haar tafel een papier liggen waarop staat wat ze kan gaan doen als ze onrustig is


Stijn is 8 jaar en weet nog niet eens wat 1 +1 is als we hem vragen. Op school zijn met hem bezig met getallen tot 10. Als ze het laten zien snapt hij het. Maar op vingers rekenen kan hij echt niet. Maar hij vindt voorlezen geweldig en hij geniet er ook echt van. Maar hij snapt het ook. Dat inzicht heeft hij wel. En schrijven begint hij nu net te leren. Tijd lukt hem wel weer op de hele uren. Maar geldbesef is er totaal niet.


Stijn heeft een super juffrouw. Die gaat van te voren dansen met de kinderen in de klas. Daarnaast geeft ze dus de kinderen kauwgum af en toe, voor de concentratie. Een groot voordeel voor Stijn, want hij heeft een spraak taal achterstand, op deze manier wordt de mond motoriek ook nog getraind!
Sofia is nog te klein om te zien of er leerproblemen bij haar zijn. 


De leerproblemen van de kinderen baren ons wel eens zorgen hoor. Elke keer maar weer opnieuw bekijken of ze op het juiste type onderwijs zitten. Veel overleg met de leerkrachten. Veel dossierwisseling. Maar ook de leerkrachten op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen. Maar het belangrijkste dat telt is een goed meewerkende leerkracht. Een leerkracht die mee denkt. En een school die mee wil werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

FASD Stichting

KvK: 02078380
RSIN: 816226222

Wij zetten ons in om via voorlichting en wetenschappelijk onderzoek FASD te voorkomen. Daarnaast geven wij ondersteuning aan families en hulpverleners en behartigen wij onze belangen bij overheden, instellingen en industrie. Wil jij ons steunen?
Doneer nu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram