Een kind met FAS/D gedijt het beste bij een goede structuur. Bied die structuur op alle terreinen die je maar kunt bedenken.
*De ruimte waarin het kind vaak zijn huiswerk maakt moet prikkelarm zijn. Ramen, tekeningen aan de muur, storende geluiden, etc. zijn prikkels die het kind afleiden. Streef naar een omgeving die sfeervol is maar veiligheid en rust uitademt. Denk aan een rustgevende kleur, gebruik goed licht. Te weinig licht bevordert de concentratie niet, te veel licht is ook niet goed
*Richt in huis een aparte ruimte in die prikkelarm is. Het biedt je kind een plek om tot rust te komen, cooling down, of zich even terug te trekken.
*Bied duidelijke regels aan. Regels en instructies moeten kort en helder zijn en steeds opnieuw worden aangeboden.
Bedenk een aantal basisregels, die altijd gelden en bespreek de consequenties van het overtreden van de regels. Herhaal de regels regelmatig, ga na of ze begrepen worden, en wees zeer consequent bij overtredingen. Bedenk zelf regelmatig of er niet teveel regels zijn en of er overbodige regels zijn. Het gebruik van picto’s kan helpen de regels te onthouden. Ook hoef je dan niet steeds sprekend te corrigeren, maar kun je wijzen op de picto. (bijv. vinger voor de lippen, ssst).
*Laat elke dag hetzelfde verlopen. Bied een duidelijke structuur in tijd. Houd enkele dagen bij hoe de dagindeling verloopt. Maak hieruit een duidelijk dagritme en houd dat vast. Een boekje over de dagindeling uit de bibliotheek werkt vaak onvoldoende. Maak met foto’s een dagschema. Zet je kind met de tandenborstel, je kind met een boterham aan tafel, je kind bij school, je kind bij de zwemclub etc. op de foto. Gebruik een klok of timetimer en geef op het dagschema de tijden aan. Gebruik de timetimer/eierwekker voor computertijd, douchetijd etc.
*Je kind heeft moeite de ware aard van dingen te doorgronden.
Gebruik daarom zoveel mogelijk natuurlijke materialen.
Materialen die er zacht uitzien moeten ook echt zacht zijn, materiaal dat er uit ziet als hout moet ook echt van hout zijn. Zorg dat er verschillende materialen worden aangeboden.
Gebruik het materiaal waar het voor bedoeld is.
*Geef spullen een vaste plaats. Chaos in het hoofd is al lastig genoeg, een gestructureerde omgeving kan dan helpen.
*Geef het kind een vaste plek aan tafel en op de bank. Voorspelbaar, duidelijkheid, geen discussie.
*Geef duidelijk aan waar de ruimte voor gebruikt dient te worden. Speelgoedauto’s niet op de salontafel, maar op het wegenkleed. Speelgoed niet in de badkamer. Puzzels op de grote tafel. Eten aan de grote tafel en niet op de bank voor de tv.
*Structuur in tijd
Een goed begrip van tijd is een belangrijke executieve functie. Je moet niet alleen begrijpen hoe laat het nu is, hoeveel tijd er nog over is, maar ook hoe snel de tijd gaat. Mensen met FASD zijn vaak “time blind”. Dit betekent dat ze zich niet bewust zijn van het passeren van de tijd.
Nee, je kunt niet meer je fiets gaan schoonmaken als je zo meteen een afspraak hebt.
Als je om half 9 op school moet zijn moet je wel 15 minuten daarvoor van huis vertrekken.
Als je over een week een proefwerk hebt, wanneer moet je dan beginnen met het leren ervan?