FAS/D komt vrij vaak voor. Volgens onderzoek worden in Nederland 13 per 1000 baby’s geboren met defecten ontstaan door prenatale blootstelling aan alcohol. Het is dus zeer waarschijnlijk dat er op elke school meerdere kinderen met FASD zitten.
Als professional in de onderwijs zult u zeker regelmatig contact hebben met kinderen en jongeren met FAS/D.
FAS/D wordt vaak niet herkend of wordt foutief gediagnosticeerd als ADHD of een vorm van autisme. Uiterlijke kenmerken zijn lang niet altijd duidelijk aanwezig. Slechter nog is dat sommige kinderen worden gezien als lui, dom of onwillig. Als u vermoedt dat er sprake is van FAS/D dan kunt u het kind/volwassene doorverwijzen naar een FAS/D kliniek.
Belangrijke aandachtsgebieden voor leerkrachten zijn: leer- en gedragsstoornissen en sociale vaardigheden.
Kinderen en pubers met FASD hebben meervoudige leerproblemen:
Kinderen en pubers met FASD willen graag vrienden en doen hun best voor de leerkracht, maar door hun hersenbeschadiging begrijpen ze vaak niet wat ze moeten doen, of ze vergeten het. Als de leerkracht ze bestraffend toespreekt zullen ze vaak gefrustreerd raken, huilen of boos worden. Het is belangrijk dat de leerkracht steeds onthoudt dat het kind niet onwillig is de instructies op te volgen maar dat hij/zij het niet kan.
Understanding FASD: What educators need to know National Health Service Ayrshire & Arran.
The FASD Student and the classroom Duke University, USA.
Teaching Children with FASD Alberta, Canada.