Doneer nu

9 oktober 2021

Ze kan het zelf uitleggen, eindelijk

Ze kan het zelf

Eindelijk

Een kind die het aangeeft, en een hulpverleenster die ook het snapt.

Een hele gewone en toch zoooo speciale revalidatie arts waar we intake hebben voor een van de kinderen .

Hierbij stelt deze arts open duidelijke korte vragen aan het kind. Vragen waarvan ze het antwoord al weet maar persoonlijk aan kind vraagt.

R= Revalidatie arts

K =Puber Kind

R: Vertel eens Ik las je hebt hoofdpijn .

K: Ja klopt (wegkijkend) .

R: Vertel eens wanneer heb je hoofdpijn.

K: Vaak .

R: Nu ook ?

K: Ja.

R: Oke dan vraag ik het anders. Waar heb je meer hoofdpijn op school of thuis.

K: Maakt niet . Ik heb vooral hoofdpijn als het erg druk om me heen is, meestal op school. Daar is het druk . Stomme juf van vorig jaar schreeuwt. Vind ik niet leuk als ze schreeuwen . Is de hoofdpijn nog erger.

R: Dus op school heb je veel hoofdpijn. En thuis dan wanneer thuis .

K: Als de anderen schreeuwen of veel lawaai hebben.

R: Wat doe je dan.

K: Ik ga op bed liggen of op de bank of een hoofd telefoon op want ben ook dan moe .

R; Je Vertelt net dat je moe bent. Is dat van de hoofdpijn

K: Nee van de.....

En zo ging het vraaggesprek . Duidelijke korte vragen voor kind. Waarbij kind zelf keuze had voor een kort of lang antwoord . Een duidelijk uitgelegde vraag en alle tijd werd er genomen.

In het verslag van de revalidatiearts staat dan ook :

Bijna altijd hoofdpijn, behalve als het rustig is en ze alleen is . Kan moeilijk tegen drukte en prikkels. Wordt al moe als het anders gaat dan verwacht , en als er nieuwe dingen zijn. Moeheid neemt toe in de loop van de week. Er lukt dan weinig meer . Kind wil dan het liefst slapen , gaat op school op tafel liggen. Wat niet wordt toegestaan door leerkracht . Ze heeft veel behoefte aan structuur en duidelijkheid . Muziek luisteren en auto rijden helpt tegen de klachten. Bij moeheid is kind sneller boos. Probeert dan weg te lopen. Escaleert ook wel eens. Ze word boos als ze het idee heeft niet gehoord te worden of onrechtvaardig behandeld word .Ze wil graag de regie houden. Verliest snel overzicht . Behoefte aan overzicht en duidelijkheid . Wil graag weten waar ze aan toe is

En ik..... ik zat er bij en huilde . Mama waarom huil je . Kijk daar loopt een traan. En nog een . Ja ik huil kind. Ik huil niet omdat ik verdrietig ben.

Stilte...

Ik huil omdat ik blij en vreselijk trots ben.

( Blij dat je eindelijk zelf kunt uitleggen wat de problemen zijn.Al die jaren noem ik punt voor punt op. Niet veel mensen geloven me . Valt wel mee. Heeft ze niet . Gewoon kind. Jij kon het niet uitleggen . Niet beamen , niet vertellen. En jij verteld het zonder aarzelen . Alle punten die ik al jaren roep. Punt voor Punt ! Een duidelijke hulpvraag en nu vanuit jezelf! En mijn gevoel die al die jaren klopt .)

Dus ja kind ik huil . Ik huil omdat ik zo gelukkig ben ,dat je het zelf kunt . Eindelijk na al die jaren vechten , schreeuwen ! Ik huil van blijschap!

 

FASD Stichting

KvK: 02078380
RSIN: 816226222

Wij zetten ons in om via voorlichting en wetenschappelijk onderzoek FASD te voorkomen. Daarnaast geven wij ondersteuning aan families en hulpverleners en behartigen wij onze belangen bij overheden, instellingen en industrie. Wil jij ons steunen?
Doneer nu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram